Norwegian med resultat på én milliard kroner og god passasjervekst i tredje kvartal
Norwegian legger i dag frem et nettoresultat på én milliard kroner for årets tredje kvartal. Dette er en forbedring på fire prosent fra samme kvartal foregående år. Fyllingsgraden økte til 92 prosent. Utviklingen har vært jevnt god på alle markeder der Norwegian har virksomhet, med særlig stor vekst i USA og Spania, heter det i en pressemelding selskapet har sendt ut.
Tredje kvartal var preget av sterk internasjonal passasjervekst og fulle fly, samt flåtevekst og -fornyelse. Totalt reiste 9,8 millioner passasjerer med Norwegian, en økning på 14 prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Økningen i antall passasjerer var størst i USA (79 prosent) og Spania. Fyllingsgraden økte til 91,7 prosent, og kapasitetsveksten var på 25 prosent.
Selskapet har satt ti nye fly i trafikk, hvorav fire Boeing 737 MAX, ett Boeing 737-800, og fem Boeing 787-9 Dreamlinere. En ny flyflåte, kombinert med en høy fyllingsgrad, reduserer miljøutslippene per passasjerkilometer. I tredje kvartal ble utslippene redusert med to prosent per passasjerkilometer.
Sterk likviditet
I tredje kvartal omsatte Norwegian for vel ti milliarder kroner, opp fra 8,3 milliarder i samme kvartal året før. Selskapet har en sterk likviditet, med en kontantbeholdning på 5,6 milliarder kroner.
– Jeg er godt fornøyd med både passasjerveksten og fyllingsgraden dette kvartalet. I løpet av våre 15 år i lufta, har nærmere 210 millioner vist oss tillit og reist med oss. Stadig flere reisende fra USA, Spania og andre deler av verden, bidrar til den sterke veksten. Det viser at vår globale strategi er i ferd med å sette seg, sier konsernsjef Bjørn Kjos.
– Vi har imidlertid hatt betydelige ekstrakostnader til innleie av fly og kompensasjon til forsinkede passasjerer, som påvirker resultatet kraftig. Utviklingen fremover ser dog bra ut, i form av billettsalg, både på godt etablerte og nye ruter, fortsetter han.
I løpet av kvartalet har Norwegian startet 14 nye interkontinentale ruter, med blant annet Singapore, Denver og Seattle som nye destinasjoner på kartet. Konsernets britiske datterselskap, Norwegian Air UK, fikk amerikansk flytillatelse, og et samarbeid med easyJet ble lansert. Sammen med Unicef, fylte Norwegian en splitter ny Dreamliner med nødhjelp til 300.000 barn i Jemen. Dette var den fjerde nødhjelpsflyvningen på like mange år.
Foto: Representanter for Norwegians kortdistanse-besetning. Fotograf: Bo Mathisen.